Nieuwsdetail

Nieuwsdetail

Muziek en Poëzie in de Veertigdagentijd zaterdag 12 april Nieuwe kerk

dinsdag 01 april De traditie van 7 lijdenszondagen is een typisch Nederlands gebruik. Het getal zeven verwijst naar de zeven kruiswoorden. In kerken waar men de drie dagen van Pasen viert, Witte donderdag, Goede vrijdag en de Paaswake, houdt men zich aan de telling van de veertig dagen met zes zondagen. De zes weken voor Pasen tellen weliswaar 42 dagen, maar omdat de zondagen geen zgn vastendagen zijn, blijven er 36 dagen over. Om aan het getal 40 te komen begin je te tellen op de woensdag voor de eerste zondag van de 40 dagen, de zogeheten Aswoensdag.

Muziek
De laatste week voor Pasen is voor kerkmusici vaak de drukste week van het jaar. Vanwege het boetekarakter van de veertigdagentijd is de muziek doorgaans een stuk soberder, maar zeker niet minder mooi. Vaak is de muziek veel intenser en diepgaander. Veel muziek zit geconcentreerd in de laatste week voor Pasen. In veel kerken wordt op Palmzondag het Lijdensevangelie (passie) gezongen. Het meest bekend zijn de passies van J.S. Bach. Deze zijn - vanwege tijdsduur en bezetting - niet geschikt voor liturgisch gebruik.

Bach
Tijdens de maandelijkse concertserie Vrijdagavondmuziek in de Nieuwe kerk, bij wijze van uitzondering deze keer op zaterdagavond, zal het concert van 12 april aanstaande in het teken staan van de Veertigdagentijd. Organist Richard Vos zal werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750) ten gehore brengen die gerelateerd zijn aan het lijden en sterven van Christus. Naast muziek zal er ook poëzie worden voorgedragen door Harma van der Roest. Ook zullen enkele koralen gezongen worden. Bij elkaar een voorbereiding op de Stille week, de laatste week voor Pasen.

Het concert begint om 20.00 uur en de toegang is vrij.

Aan de uitgang wordt een bijdrage gevraagd naar draagkracht